יום ראשון, 23 ביוני 2013

תורת ויגוצקי בלמידה המתוקשבת


בקורס למידה וחשיבה עסקנו בסגנונות למידה וחשיבותם בחינוך.אציג את תורתו של לב ויגוצקי (1896 - 1934), הנותן מקום משמעותי לאינטראקציה חברתית התורמת ללמידה באופן משמעותי. ויגוצקי היה חלוץ הגישה החברתית-תרבותית להבנה של תהליכים קוגניטיביים בהתפתחות הילד. ויגוצקי האמין כי אינטראקציות מגוונות בתוך הקשר חברתי-תרבותי הן צורך בסיסי של האדם. יתר על כן, לפי השקפתו, האינטראקציה החברתית היא הגורם המעורר הראשוני, המאפשר ומדרבן התפתחות קוגניטיבית ואינטלקטואלית בבני אדם.
ויגוצקי אמנם לא התעלם מקיומן של פעולות מנטליות המתנהלות בתוך ה"מוח" (הקוגניציה) של היחיד. הוא כינה אותן "דיבור פנימי".אך בעיניו, ה"דיבור הפנימי הראשוני" של הילד (הנעשה באמצעות מושגים ספונטניים מעורפלים) הופך להיות חשיבה במושגים מובחנים, רק בהשפעת אינטראקציה של היחיד עם גורם חיצוני, סביבתי, שמנהל אתו דיאלוג – למשל, המורה המלמד ילד.


ויגוצקי טוען כי כל הפונקציות המנטליות ברמה הגבוהה, מתפתחות מיחסים חברתיים.
העקרון המבטא את התיאוריה של ויגוצקי מכונה - אזור ההתפתחות הקרובה
  - הפער בין רמת ההתפתחות הנוכחית של הילד ורמת ההתפתחות שהוא מפגין בעת שניתן לו סיוע מהמבוגר. ההנחה היא שאם רוצים ללמוד על היכולת של הילד, אי אפשר שנגביל את עצמנו רק לרמת ההתפתחות הנוכחית שלו, שכן "מה שהילד מסוגל לעשות בעזרת אחרים מאפיין את התפתחותו השכלית יותר ממה שהוא עושה בעצמו" ו"מה שהילד מסוגל לעשות היום בעזרת סיוע יוכל לבצע מחר בכוחות עצמו". לדבריו ידע מושג על ידי חשיבה משותפת. הדגש הוא פחות על אוטונומיה והרבה יותר על האינטראקציה החברתית, הסביבה (הורה, מורה). הוא אומר שצריך להנחות אותו לראות לאן הוא יגיע. אולי הידע אצלו לא ממוקד. יש את החלקים אבל הוא צריך מישהו שיסדר לו אותם. יש פער בין רמת ההתפתחות והידע הנוכחית שהילד יכול להראות לבד לבין מה שהוא יכול להפגין בעזרת סיוע.
הוא מייחס חשיבות רבה לאנשים התלויים בכלים תרבותיים כגון דיבור וכתיבה על מנת להשפיע על סביבתם החברתית.הידע מושג על ידי חשיבה משותפת ותמיכה של המבוגרים ובני קבוצת הגיל של הילד. הידע הוא חלק מאינטרקציה חברתית.
בתיאוריות הלמידה החברתיות ישנה התייחסות גם ליחסי הגומלין בין הלומד למלמד, ולא רק לסביבה או רק לתהליכים קוגניטיביים .


מה שילד יוכל להשיג בעזרת סיוע היום -מחר הוא ישיג את הידע לבד(לפי ויגוצקי).אזור התפתחות הקרובה-אנחנו הולכים קדימה, הילד יודע איקס ועוד קצת קדימה ואם תשאל את הילד שאלות קצת קדימה אפשר לראות שיודע הרבה יותר.


ויגוצקי נשען על "תגרום לילד להוציא את הידע שטמונה בו".


(המידע הנ"ל כפי שנאמר מדבריו של ד"ר ירדן קדר)
הן הרשת והלמידה המתוקשבת מקדמים את תורתו של ויגוצקי. אנו המחנכים יוזמים משימות,  מובילים ומתווכים בלמידה המתוקשבת ובלמידה השיתופית ברשת המקבלת תאוצה רבה בשימוש ברשתות חברתיות , בלמידה בשילוב כלי web 2.0  ובזמינות שלנו המורים לתגובות התלמידים והדינמיקה באינטראקציה הלימודית, בהוראה ובלמידה.
בלמידה השיתופית אני עדה ללמידה המגוונת, המסייעת בין הרמות השונות של התלמידים. לא מן הסתם בחרתי לכתוב על תורתו של ויגוצקי. אני מאמינה בדרך הסיוע והתמיכה לתלמידים בתחומי הדעת השונים ובלמידה המתוקשבת.
בכיתות ד' בביה"ס בניתי משימה מתוקשבת בנושא מנהיגות אישים. בשכבה זו צפיתי בתהליך שהתלמידים עברו מקבלת המשימה ועד הגשתה . הלמידה החוויתית ושיתוף חברים לכיתה בביצוע המשימה , ההובלה שלי את התלמידים גם בתהליך הביצוע העידו כי הסיוע ,הליווי וההכוונה שלי שיפרו את ביטחונם של התלמידים , הובילו אותם להגשת תוצר איכותי יותר וקידמו מתן מענה לדיפנציאליות של הלומדים . מענה זה תורם להרגשת הלומדים הזקוקים לתמיכה ומעורר הנעה לימודית.
הרגשתי כי תורתו של ויגוצקי חיזקה את הנעשה בלמידה אותה הובלתי -הלמידה בקרב בני האדם הינה שיתופית ומכוונת להשגת מטרות חברתיות ומתבססת על צפייה באחרים, חיקוי, הדגמה, ומרכיב מוטיבציוני חזק.








מקורות:

- אתר תמונות חופשיות-http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-children-reading-book-image13644005





Zone of Proximal Development ZPD


מתוך: קונסטרוקטיביזם - תיאורית למידה ופילוסופיה חינוכית ויישומה בסביבת "מדיה+"
ד"ר נירה קרומהולץ, "מרכז אידאה", אונ' ת"א.
http://www.phantom2.com/idea/constr1.htm

אין תגובות:

פרסום תגובה