יום ראשון, 25 באוגוסט 2013

כשנוסטלגיה וטכנולוגיה נפגשים .....


מי מכיר את הסיפולוקסים? את בקבוקי החלב? קופסאות הפח? אפילו אסימון, קלטת, תקליט וטלכרד ?? וההיסטוריה מאז?...תקופת הצנע, כרטיסי אוכל...

התלמידים שלנו ... לא מכירים את כל הפריטים וההיסטוריה שהוזכרו. הם חיים במאה ה-21.
בעידן זה אנו רגילים לזמינות, לנגישות, לקלות בהשגת מידע רק שצריכים לדעת כיצד להשתמש במידע זה להכיר בהימצאותו וקיומו.

לצד שילוב השימור, המורשת, ההיסטוריה של תרבות העם היהודי אני רוצה לשתף במיזם המדהים " הקשר הרב דורי". אני שותפה ומובילה מיזם זה בשמונה השנים האחרונות וממשיכה בשנת תשע"ד לשנה התשיעית.
העיקביות,הרצון, הרצינות, התקשורת והאהבה שלי ושל תלמידי החונכים מידי שנה מובילים אותנו לעוד שנים של עשייה במיזם מקסים זה.
מיזם זה אכן מפגיש את הנוסטלגיה והטכנולוגיה יחד. היכולת לשמר את המידע,הספרים, סיפורי החיים, מתכונים, פריטים, היסטוריה,תרבות שלא היו זמינים לכל דורש אלא אם היינו מכירים ושומעים את הסיפורים והפריטים מבית אבא, סבא, מעבודות שורשים ומביקור במוזיאונים.

במיזם זה תלמידינו מפנימים ערכים של כבוד לזולת, הוקרת השונה,נתינה וקבלה בביה"ס
להעמקת תפיסה חינוכית ולהרחבתה בשילוב מיומנויות הלמידה הנלמדות.אנו מפעילים תוכנית ערכית- חינוכית המגשרת בין שני הדורות.
התלמידים פוגשים את בני גיל הזהב ולומדים יחד מיומנויות תקשוב,גלישה ברשת האינטרנט ולימודי האומנות והמוסיקה.
בכל שנה אנו ממקדים את הלמידה בהתאם לנושא השנתי של משרד החינוך: הגימלאים כתבו סיפורי חיים- סיפורי עליה, סיפורים על חייהם בגולה, סיפורים על הקמת המדינה והישוב, סיפורי מלחמה וכל סיפור אותו הם רוצים להנציח. ביחד עם החונכים מדפיסים את סיפוריהם ומתעדים במחשב. הנצחת סיפורי הותיקים לטובת כולנו.
סיפורי החיים אוגדו בחוברת שפורסמה וחולקה למשפחות הגימלאים. בנוסף נערכו
ספר מתכונים, ספר התרופות, סיפורי הגימלאי -תרומה למדינה,שנת מנהיגות, שילוב משחקים להנאה ותקשורת ועוד...

באחד ממפגשי סיפורי העלייה תלמיד שאל את הגימלאי : מהי תקופת ה"צנע" ? היה מרגש לשמוע את הדיאלוג בין הגימלאי מהו כרטיס האוכל ? תקופת ה"צנע" האוכל בהקצבה. כשהגימלאי מספר לחונך בהתרגשות ואפילו עם דמעה... " לא כמו היום..."

זוהי החשיבות של המיזם- התרומה ההדדית של החונך והגימלאי.

הוותיקים לומדים להפעיל מחשב, לגלוש באינטרנט, להכיר אתרים החשובים להתנהלותם בחיים, לומדים להיעזר במחשב בצורה נכונה, מה מותר ברשת ומה אסור?! ואילו התלמידים מכירים מקרוב- סיפורים אישיים המאירים באור חדש ומחיים את לימודי ההיסטוריה והמולדת.
בצורה זו גם עובר מסר יהודי חשוב- "והדרת פני זקן".

מעבר לנושאים הנלמדים הערכים המודגשים במיזם זה חשובים ביותר. תלמידים חונכים ניגשים לעזור לגימלאים כשמגיעים ויוצאים מבית הספר. השיח, הדיאלוג המעמיק, עזרה לזולת, כבוד, נתינה וקבלה מקבלים עוצמות, משמעות וחשיבות רבה.
בכל שנה אנו מסיימים את שנת הפעילות במסיבת סיום הכוללת סיכום  פעילות,שירה, חלוקת תעודות. ההתרגשות רבה והמשובים מהגימלאים מרגשים ביותר.


הרשת מזמנת לכל  מתעניין אתרים מקסימים המשלבים את השימור עם הטכנולוגיה:

בפעלויות שהכנתי לגימלאי וחונכי " הקשר הרב דורי" השתמשתי באתר נוסטלגיה און ליין המתעדכן באופן רציף בכל נושא הקשור לנוסטלגיה ומציע מגוון נושאים ;בידור,פנאי,אוספים, רדיו,בשכונה, גליוית בולים וסמלים ועוד... –מגוון עשיר זה מסייע מאוד ברמה הויזואלית לתלמידי המאה ה-21 , להיכרות עם תקופות, סיפורים ,פריטים מהעבר.

אתרים נוספים מופיעים ברשת המתעדים ומציגים נוסטלגיה בתחומי מוסיקה, אומנות בישול , כרטיסי ברכה ועוד...
לקראת ראש השנה אני נהנית לבקר באתר זה לצפות ולכתוב כרטיסי ברכה הזכורים לי מילדותי שקשה או בלתי אפשרי להשיג אותם כיום...היינו יוצאים למרכז העיר עם ההורים , רוכשים בדוכן את כרטיסי הברכה המופיעים באתר כשהמגוון היה רב מאוד .
תמונה זו של הדוכן, כרטיסי הברכה המופיעים כיום באתר נוסטלגיה ,בחירת כרטיסי הברכה ,כתיבה ושליחה לכל המכרים , בני משפחה. כיום, הדרך היא שונה וטכנולוגית בנושא ברכות בחגים אך אתר זה משמר את העבר ומשלב את הטכנולוגיה בכתיבת הברכות. נושאים רבים נמצאים באתר זה ומאפשרים גיוון בהכנת פעילויות.

אנו עדים לגימלאים במיזם ולאנשי מבוגרים בכלל עד כמה המחשב תורם,מסייע להתנהלות היומיומית בשימוש בכלי הoffice, עיבוד תמונות,משחקים לשעות הפנאי, גלישה באינטרנט,תקשורת מיילים ,פייסבוק והעיקר לא להיות לבד ולחיות בחברה הן בבית ההורים והן בבית.

אתרים ברשת המשמרים את התרבות שלנו ;


- קישור לרשומה בבלוג "הקשר הרב דורי " המחוזי -פעילות בבית ספר "הרצל" יהוד בהנחייתי ובשילוב הצוות.

מידע מעשיר :


                             




2 תגובות: