יום ראשון, 5 בינואר 2014

ספרים דיגיטאליים- אתגר בפיתוח !


בהמשך לרשומה שכתבתי בבלוג  ספרים דיגיטאליים- ספרי לימוד מקוונים, כותבת רשומה נוספת לאור העדכונים והחידושים המעניינים בתחום.
בהמשך ללימוד הנושא בשיעור והעשרת הידע שלי בנושא,בחיפושיי ברשת קראתי כתבה על מקומות בעולם המשלבים את הספרים הדיגיטאליים. בכתבה מציינים קשיים טכניים, קשיי תשתיות, אך מציינים את הלמידה בשילוב ספרים דיגיטאליים המאפשרת הזדמנויות דיגיטאליות לתלמידים ללמידה מתקדמת ללומד במאה ה-21 בהיקף של אחוזים גבוהים בקרב כלל התלמידים בבתי הספר.דוגמא להטמעה מסוג זה היא בארה"ב.

כיצד יתבצע השינוי בסגנון הלמידה של התלמידים ?בדרכי  החשיבה?
בתחומי ההתעניינות וביכולות ?
 לצורך מענה על השאלות הנ"ל אציג את התקדמות השימוש בספרים הדיגיטאליים, ברמות הספרים, במענה ללומדים,  הטמעת הספרים, הערכה ושימושיות.

הספרים הדיגיטאליים פותחו ע"י :
1. פא"ר – ספרים וחומרים פתוחים לכל – האוניברסיטה הפתוחה- http://ocw.openu.ac.il/
2. כותר: מבית מט"ח- www.kotar.co.il
3. עת-הדעת: ספרים דיגיטאליים רמה ג' לביה"ס היסודי -www.timetoknow.co.il
4. סנונית-גלים-www.galim.org.il  

כיצד נוצרו ?

בקישור הבא -כיצד יוצרים ספר דיגיטאלי ?


במדינת ישראל, רמה ג' של ספרי הלימוד הדיגיטאליים בפיתוח משמעותי מאוד ביחס למדינות אחרות המפעילים למידה מסוג זה.
בלמידה בשילוב ספרים דיגיטאליים יש לתת את הדעת בהתאמה ללומדים מתוך מאגרי מידע, העשרת הידע, הוספת עצמי למידה.
ספר דיגיטאלי רמה ג' הוא  מערך מודולארי של אובייקטי למידה המאפשרים שימוש חוזר. צורת למידה זו מתאימה לרמה ג' בספרים דיגיטאליים המקדמים כלים אינטראקטיביים מבוססי רשת.

Reusable Learning Objects-

מאפייני ספרי למידה הדיגיטאליים ברמה ג' הם :


                 רכיבים מודולריים המכסים את חומר הלימוד כולו.
          סדר למידה רצוי של אובייקטי הלמידה- הנחיות לרצפי לימוד מומלצים. דוגמא : למורה תהיה דוגמא אחת של שילוב עצמי הלמידה במערך שיעור. התקן דורש חיבור למערכת ניהול.
          אינטגרציה עם מערכות ניהול למידה- בחינה ומעקב אחר התקדמות הלומד- 
lms.learning management   system יכולת של מערכת זו של בחינה ללומד מובילה למצב של 
learning analytics . מצב זה מאפשר לעשות  אנליזה של הלמידה.דוחו"ת למידה ללומד.

  • תקן תלת"ל- תירגום של תקן עולמי של scorm -תקן לשיתוף תוכן לימודי.
  • אוסף מודולרי של אובייקטי למידה מסוג תלתל"  (Reusable Learning Objects).
  • חומרי לימוד אשר מדברים בשפה חזותית המוכרת ללומדים בסביבה מתוקשבת.
  • מודלים פדגוגיים חדשים לפיתוח תוכן דיגיטלי המותאמים למאה ה-21.
  • שימוש במדיה באופן שתואם את הרגלי הצריכה של תוכן דיגיטלי.
  • כולל ספר ברמה ב' - זהות לספר הקשיח, קישורים/ הטמעה של מדיה, דפי עבודה להדפסה.

השימוש ברמת ספרים דיגיטאליים, רמה ג' תיתן מענה לדרכי חשיבה של לומדים, מעקב למידה, גיוון דרכי ההוראה ומענה דיפרנציאלי ?!

אובייקטי הלמידה, חומרי למידה חזותיים בסביבה המתוקשבת, מודלים פדגוגיים לפיתוח תוכן דיגיטאלי, שימוש במדיה, אינטגרציה עם מערכות ניהול למידה והקפדה על רצף למידה הם המאפיינים שיקדמו את הלמידה בסביבת ספרים דיגיטאליים.יתנו מענה לסגנון למידה בסביבה דיגיטאלית, התאמה לשונות הלומדים בכיתה, העשרה בתחומי ההתעניינות של הלומדים ומתן מענה לדרכי חשיבה גבוהות ומגוונות.

אוסיף ואומר כי, קטגוריית הספרים הדיגיטאליים, משקפים את חווית הלמידה ללומד וכאן המקום שלנו כמורים, בעיקר לתת את הדעת לחשיבה מסדר גבוה ;אנליזה,סינתזה.

במפגש הדרכה עם מורה, הנחתי אותה בבניית משימה לתלמידים בספר הדיגיטאלי. התנסנו בבניית משימה ע"פ המודל של בלום המכוון את המורה לסוגי המשימות שניתן לבנות לתלמידים בחשיבה מושכלת ושילוב משימות בחשיבה מסדר גבוה. בנינו שתי משימות ברמת אנליזה וסינתזה.
תחושת המורה היתה תחושה של גיוון, מוטיבציה רבה מצידה להצגת המשימה לתלמידים, עניין וציפייה לתגובות התלמידים בביצוע המשימה. 
דרך זו של שותפות, הדרכה והכוונה מובילה אותי להנחייה עיקבית, להעצמת המורה, מקצועיותה גם בתחום התקשוב, בשימוש בספרים דיגיטאליים תוך מעקב אחר התקדמות הלומדים.
                                                                                                                  למידה מעניינת ובהצלחה !






מקורות:

-מצגת –ספרי לימוד דיגיטאליים –היכרות-ד"ר דובי וייס.
קישור לכתבה:

http://www.washingtontimes.com/news/2011/jul/18/s-korea-leads-way-for-paperless-classroom/



   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה