יום שני, 8 ביולי 2013

ששת כובעי החשיבה/אדוארד דה בונו


בלימודי התואר השני ובקורס הערכת טכנולוגיות ידע אנו דנים בגישות הוראה : ביהביוריסטית, קוגנטיבית, קוסנטרוקטוביסטית .לצורך ניתוח אופני החשיבה אנו עדים לכך שהחשיבה היא  חלק משמעותי מהקוגניציה.

חשיבה היא הבנה ויכולת להשתמש בידע קיים,במושגים ובמיומנויות כדי להאיר בעיות וסוגיות חדשות,  וכן היכולת לפתור בעיות כאשר לא ברור מאליו איזה כלל יש ליישם וכיצד יש ליישם אותו.(דיוויד פרקינס- לקראת בית ספר חכם, הוצאת ברנקו וייס)

ששת כובעי החשיבה של אדוארד דה בונו ,שיטה שפיתח במטרה לייעל ולשנות חשיבה. דה בונו טען שבני האדם זקוקים לחשיבה רחבה שמטרתה לחשוב על נושא מסוים מהיבטים שונים , לגבי טווחי זמן שונים ולפתור בעיות בצורה יעילה.
כאשר יושבים לחשוב על נושא מסוים, יש לחבוש ולהסיר לחילופין שישה כובעים מדומים. כל כובע מדמה סוג אחר של חשיבה. ששת הכובעים של דה-בונו היא מסגרת עבודה  לפיתוח חשיבה אצל תלמידים  ואצל מבוגרים. שיטה זו מונהגת בכל העולם עם קהלי יעד שונים.
מטרת ששת כובעי החשיבה היא לעודד חשיבה משותפת ומקבילה של המשתתפים בדיון מסוים. במקום להתעמת, להתווכח ולהוכיח איש את טעותו של רעהו, מציע דה-בונו שכל אחד יחבוש באותו זמן את אותו הכובע, ויחשבו באופן מקביל.

הכובע הלבן - של דה-בונו מייצג מידע. כשנחבוש את הכובע הלבן נתרכז במידע המצוי בידינו: נתונים, עובדות וכיוצא בזה. בנוסף, נחשוב מהו המידע החסר לנו וכיצד ואיך עלינו להשיג את המידע הזה.
בשלב הכובע הלבן ייתכן שנזהה פרטי מידע סותרים. אם קיים ויכוח לגבי מהימנות המידע, יהיה זה הזמן לבדוק את המידע או לאסוף ביסוס מידעי. בשלב זה מניחים במקביל את כל פיסות המידע וממתינים להמשך הדיון.
כיצד נגיע למידע החסר, הדרוש ? חיפוש במקורות מידע מגוונים,הקשבה וקבלת תשובות שותפים,עמיתים. באמצעות שאילת שאלות ,עריכת סקר ומחקר.
אופן השימוש בכובע הלבן כשזקוקים למידע - אנו זקוקים לו לצורך מידע שחסר לנו בנושא הנידון ,פתרון בעיה, חיפוש מידע והערכת רעיון ,מתן מענה לשאלה, בחירת הסבר ממגוון אפשרויות , קבלת החלטה .
הכובע האדום -הכובע האדום של דה-בונו עוסק ברגשות, באינטואיציות. בשעת דיון לא נהוג להתייחס לרגשות, אך הם מופיעים בין כה וכה. הכובע האדום מביא למודעות שלנו מה אנחנו מרגישים לגבי הנושא ומחייב אותנו לומר מה אנחנו חשים לגבי נושא מסוים. חשיבה בכובע האדום אינה צריכה להיות מנומקת.בשלב הכובע האדום חשוב שלא לבטל רגשות או אינטואיציות הבאות לידי ביטוי, אלא לכבד את כל הנאמר ולהבין כי הרגשות נכונים לאדם ולנסיבות הזמן והמקום וכי הם עשויים להשתנות בהמשך.
הכובע השחור -הכובע השחור הוא המייצג את ההשתהות לצורך הערכה. הכובע השחור עוסק באמת ובמציאות: האם זה נכון? האם זה מתאים? האם זה יצליח? כמו כן, הכובע השחור מעלה חשדות וסיכונים: ממה עלינו להיזהר? אילו בעיות ייתכנו בהמשך? הכובע השחור חייב להיות מנומק.דה-בונו ראה את הכובע השחור ככובע השימושי ביותר. עם זאת, החשיבה הביקורתית של הכובע השחור חייבת להיתרגם בהמשך להחלטות ולמעשים, ולא להישאר ברמת הביקורת והשיפוטיות. הנטייה של אנשים רבים היא לעשות שימוש יתר בכובע השחור. דה-בונו מייחס את זה לסיבות שונות ומדגיש כי חשוב שלא להיגרר לביקורת יתר מוגזמת עם הכובע השחור. השימוש בכובע חשוב מאד, הוא נועד כדי להפעיל שיפוט ביקורתי אך יש להימנע משימוש יתר בכובע השחור כי השיפוט יכול למנוע מרעיונות יצירתיים להופיע ובכך ייחסמו דרכים לפתרון יעיל.
הכובע הצהוב -מייצג את ההיבט החיובי שבדבר. כשנחבוש את הכובע הצהוב ננסה לחפש יתרונות ונקודות חוזק בנושא הנידון. כובע זה קשה יחסית משום שהוא סותר את הטבעי הנטייה שלנו לחפש את השלילי ואת החריג בכל רעיון. לכן, הכובע הצהוב מצריך זמן רב שבו נחפש יתרונות. הכובע הצהוב הוא כובע ביקורתי וצריך להיות מנומק אף הוא.

דה-בונו טוען שעלינו לפתח במוחנו את היכולת להפעיל את הכובע הצהוב כהלכה. הוא מכנה זאת "רגישות לתועלת" שפירושה לשאול בכל מצב: איזו תועלת מסתתרת כאן, למי ובאילו תנאים?
השימוש בו בוחן את יעילות הרעיון ,תכנון הרעיון והתועלת שבו.

הכובע הירוק -הכובע הירוק של דה-בונו מייצג את החשיבה היצירתית. כשנחבוש את הכובע הירוק נחפש רעיונות חדשים. נחפש חלופות, קיימות וחדשות, שיפורים ואפשרויות חדשות.

הכובע הכחול -תפקידו של הכובע הכחול הוא לארגן את החשיבה. הכובעים האחרים חשבו על התוכן שבו אנחנו עוסקים ואילו הכובע הכחול חושב על תהליך החשיבה: איך אנחנו מגדירים את המצב? מה ברצוננו להשיג? כשנחבוש את הכובע הכחול ננסה להסיק מסקנות, להגיע לתוצרים ולערוך סיכומים.
הכובע הכחול  ממוקד בחשיבה עצמה ,מכוון לחשיבה על חשיבה ,הפעלת ביקורת על תהליכי חשיבה תוך העלאת שאלות המעוררות חשיבה . חשיבה זו מעודדת חשיבה פורה ,מועילה בתהליך.כובע זה מתפקד מעין "מפקד " על שאר הכובעים ;מזהה את תועלת השימוש בכובעי החשיבה הנוספים,מכוון לשימוש בכובעים האחרים ,מברר במהלך דיון לצורך סיכומי ביניים וסיכומים סופיים.


יתרונות ששת כובעי החשיבה
-         זמן - שיטת הכובעים מייעלת את הדיון בנושא מסוים. החשיבה המקבילה מתאפשרת בזכות השימוש בכובעי החשיבה ומעודדת ניהול נכון של השיח בדיון. אין עיסוק בוויכוח, אלא בהתבוננות בהיבטים השונים בנושא הנידון.
-         הפרדה בין סוגי חשיבה - באופן רגיל, הנטייה שלנו היא לנסות להיות גם ביקורתיים, גם יצירתיים וגם אינטואיטיביים – הכול באותו רגע. כובעי החשיבה מאפשרים הפרדה וסדר בין פרץ המחשבות והתחושות.
-         ניתוק האגו מהדיון - חבישת כובעים מאפשרת להתרחק משיקולי אגו והעדפת העמדה האישית. הניתוק מהאגו חשוב מאוד בדיונים ובתהליך קבלת החלטות.

מבחירה וקריאת המידע הנ"ל נוכחתי להכיר לעומק יותר את סוגי החשיבות שנחוץ מאוד שאנו המורים נקדם אצל תלמידינו הן בחשיבות השונות בלמידה המסורתית ובלמידה המתוקשבת.
כובעי חשיבה מספקים תפקידי חשיבה מוגדרים  למורים ולתלמידים כך ששותפי המפגש חייבים להשתמש באופן החשיבה של אותו הכובע וכך מתנסים  בכל שיטות החשיבה בנושאים שונים.
כובעים אלו מאפשרים למורים גיוון בדרכי הוראה , עידוד וקידום חשיבה בקרב תלמידינו, הערכה , ביקורתית, חיפוש רעיונות ,פתרון בעיות שיפוט, קבלת החלטות ,קידום דיון  וחשיבה על חשיבה כך שהתלמידים יכירו וישתמשו בכובעי החשיבה הם יהפכו לחלק בלתי נפרד מתרבות החשיבה שלהם במשימות של פתרון בעיות ודילמות, תגובות,ניהול דיונים,קבלת החלטות והפנמה של חשיבה מסדר גבוה. 
הן בצפייה בסרטונים אנו נייעל את החשיבה בשאלות :נסחו שתי שאלות העולות מתוך הסרטונים בהם צפיתם ,השוו בין הסרטונים ? איזה מהסרטון אמין יותר בעיניכם ?

"החשיבה היא הסגולה האנושית הבסיסית ביותר, המשאב האנושי ביותר ועדיין לא מלמדים אותה ישירות" דה –בונו.
"חשיבה היא חקר מודע של ההתנסות למען מטרה מסוימת. המטרה עשויה להיות הבנה, קבלת החלטה, תכנון, פתרון בעיה, שיפוט, פעולה ועוד. (אדוארד דה- בונו "ללמד חשיבה" , 1998 הוצאת ברנקו וייס ות"ל עמ' 37)







מקורות :

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה