יום ראשון, 1 בדצמבר 2013

הוראה לשם הבנה- מה הכוונה ?


"אל תאמין במראית עיניך. כל שהן מראות לך הוא גבול בלבד. התבונן בכוח הבנתך, גלה את הדברים הידועים לך מכבר ותמצא את הדרך לעוף." - ריצ'ארד באך

בחופשת חנוכה התקיים כנס הוראה לשם הבנה של מכון ברנקו וייס.בכנס הקשבנו להרצאות של פרופסור דוד פסיג בנושא המוח וד"ר יורם הרפז בנושא ההבנה .
בנוסף, היו במות הרצאות מעניינות בתחומים מגוונים מאוד שאילו יכולתי הייתי משתתפת בכולן,

אתייחס להרצאתו של ד"ר יורם הרפז שהציג את הנושא של ההבנה שהיא מטרת ההוראה וכמה נקודות שכדאי להבין. ד"ר יורם הרפז הציג את ההרגשה של כל אחד מאיתנו כאשר אנו מבינים. הרגשה טובה ובטוחה לעומת ההרגשה כשלא מבינים – הרגשת מועקה.
בדבריו,הציג את ההבנה כזיקה בין מושגים הנעשית בתודעה של היחיד ויצירת הקשרים . תלמידים יחברו בין מושגים ותודעות כאקט יצירתי. ככל שהקישורים מסועפים יותר, ההבנה עמוקה יותר.
אנו עושים זאת כל היום, מחברים בין תופעות כאקט יצירתי כך שהוראה לשם הבנה מגייסת את התודעה של התלמיד ביצירת הבנה.כלומר, יש לגייס את התודעה של התלמידים ולהפעיל אותה.

כיצד ?
- הבנה נבנית על בסיס קישורים שנרקמים בתודעתו של המבין.
- קישור לידע קודם.
- קישור לרעיונות קודמים- לעורר השראה ,גודל, לומדת לחוות משהו מרגש...  הבנה היא הקניית משמעויות      לדברים    שאנו חווים.יש לקשור יחד לשלם אחד בעל משמעות משני הכיוונים וזוהי הבנה רבה.
- הבנה בלמידה קשורה ברגשות ובמנגנונים כימיים.
- קישור לעולמו של הלומד-מה שרלוונטי עבורם.
- דוגמאות וניגודים-מוח אנושי מבין באמצעות דוגמאות.ניגודים מסייעים ללמידה ולהבנה.
- קישורים לעולם בחוץ-  להייטק, למדע, למקרא,לאקטואליה.
- קישורים לאחרים-בלמידת עמיתים יש להבנה שלנו יכולת לעשות קשרים,סימני שאלה, סימני      קריאה,המשגות,תובנות באמצעות שאלות דיון, מטלות ביצוע כך מבנים ידע ומגיעים להבנה.


המורה צריך לדאוג שהילד יקנה ידע ויבנה בעצמו. מורה צריך להבין ולשאול . מה אני גורם להם לעשות ??

כיצד עושים זאת ?
מגייסים את התודעה באמצעות 2 אקטים: לערער את תודעת התלמידים ולהדהד אותם.
הוראה לשם הבנה מערערת, מהדהדת תומכת בביצועי הבנה ומעריכה אותם.

חשיבות רבה לתכנית לימודים לשם הבנה הבנויה על שאלות מהותיות ורעיונות גדולים. ת"ל טובה בנויה על שאלות מהותיות,גדולות שמטרידות את הילדים ורעיונות גדולים ואוסף פרטים עם קשר ביניהם.
רעיון שבאמצעותו יקבלו משמעות.

ובית הספר ?
בית ספר מבין תומך בהבנה  בכל הממדים שלו - דפוס הוראה, שיטת הערכה, תוכנית לימודים , מבנה ארגוני, מבנה פיסי, אקלים .

וההערכה ?
אנו זקוקים להערכה חדשה שתעריך את ההבנה של הילדים.  יש לדבר על ממדי הבנה ,לעודד את הילדים לחשוב ולהעריך את ביצועי ההבנה. דוגמאות: ילד שחזר על מה שנלמד, הביא דוגמא המציא אנלוגיה,סותר דברים –הם ביצועי הבנה .
למידה משמעותית –למידה לשם  הבנה.

מתוך הדברים המעניינים שנאמרו על ידי ד"ר יורם הרפז חשבתי, הרהרתי בנושאים הנלמדים בכיתה. מה הבינו התלמידים ? מה ציפיתי שידעו ? כיצד אעריך את ההבנה שלהם ? איזה קשרים עשו התלמידים בשיעור כדי להבין ?
במילה הבנה מסתתרת המילה "בנייה", תהליך בניה של ידע המתחבר למידע קודם שלי. הידע החדש מתחבר לידע קודם ומקבל מובן חדש ונוצר תוצר של הבנה.

כדי להבין את נושא ההבנה אתייחס ל הוראה לשם הבנה

הוראה לשם הבנה כוללת ארבעה מרכיבים שהם תשובות לשאלות המטרידות מאוד מורים המתלבטים מה ואיך ללמד לשם הבנה.

השאלה הראשונה היא מה הנושאים שראוי להבינם מתוך "ים" הנושאים בתחום הדעת? התשובה היא: נושאים פוריים – נושאים מרכזיים לתחום הדעת, נגישים ומעוררי עניין אצל התלמידים ואצל המורה, ניתנים לקישור.

שאלה בסיסית נוספת היא מה יש להבין באותם הנושאים? לשם כך יש להגדיר את יעדי ההבנה. היעדים צריכים להיות מפורשים ופומביים, משולבים זה בזה ומרכזיים למקצוע.

על השאלה המעשית כיצד מטפחים הבנה נענה: על ידי בחירת ביצועי הבנה – אלו הם ביצועים החורגים מעבר למידע נתון ומביאים את הלומדים לעשות שימוש בדרכים שונות במה שהם יודעים, למשל, להסביר, לפרש, לנתח, לייחס, להשוות, לעשות אנלוגיות.

על השאלה כיצד ניתן להעריך מה הבינו הלומדים, נדרשת הערכה מתמשכת. פירוש הדבר שהערכה תבוצע על פי אמות מידה רלוונטיות, מפורשות וידועות לכול. היא תבוצע לעתים קרובות ותמדוד את התקדמות הלמידה ותעזור בתכנון ההמשך שלה.
(אתר מכון ברנקו וייס )


המידע המובא כאן סייע ברמה המקצועית להבין כיצד אבדוק בקרב הלומדים את ההבנה ?
לשם כך אציג את ביצועי הבנה

ביצועי ההבנה משמשים הן
בהבניית ההבנה והעמקתה והן בהערכתה. התלמידים מתבקשים לעשות משהו המקדם את הבנתם או מעיד על רמת ההבנה. הנה דוגמאות לביצועי הבנה:

  • להסביר במילים אחרות
  • להצדיק או לסתור
  • להתייחס מזווית אחרת
  • להפיק מוצר
  • לשאול שאלות
  • להדגים
  • להשוות לדבר אחר
(אתר מכון ברנקו וייס )


הבנה ותקשוב –כיצד ?
אכן, הזכרתי ברשומה זו את  ההוראה לשם הבנה המערערת, מהדהדת תומכת בביצועי הבנה ומעריכה אותם. התקשוב והטכנולוגיה תורמים לתהליך ההוראה –למידה בכך שמאפשרים תהליכי למידה מעמיקים באמצעות תהליכי חקר, כלים, יישומים המשפרים את ההבנה לתלמידים ברמות השונות הן באמצעות ההיבט החזותי- היצגי .

דוגמא לכך הוא פרויקט "מעבר לדלת" המקדם למידה משמעותית לתלמידים בסביבה חדשנית –
טכנולוגית .הפרויקט משלב את כל תהליכי החקר לתלמידים בליווי מורה מנחה ומאפשר משוב
ורפלקציה.לתלמידים ניתנת אפשרות בניית שאלה /שאלות מערערות /מהדהדות המאפשרות תהליכי חקר תוך חיפוש והנגשת מידע ברשת.




            
ברשומה זו הצגתי  את נושא ההבנה ,ביצועי ההבנה המשמעותיים לנו כמורים.
מטרת הרשומה להציג את הקשר בין למידה משמעותית, חשיבה והבנה .למידה משמעותית תכליתה הבנה. באמצעות חשיבה על ידע מתחוללת ההבנה וכול זה יחד הוא תכליתה של הבנה משמעותית גם בסביבה חדשנית טכנולוגית.

אל לנו לשכוח שכדי שתתרחש הבנה חובה עלינו  ליצור אווירת למידה נעימה, מקדמת ולמנוע מצבי לחץ המונעים הבנה .

הבנתם ???

3d Render Of Brain In Womans Head Stock Photo 



מקורות :
-          אתר מכון ברנקו וייס .


2 תגובות:

  1. מרתק לקרוא את רשמייך מהכנס. שאלה שעלתה בראשי : וכיצד כל זה מתקשר לשילוב הטכנולוגיה בתהליך הלימודי-הוראתי?

    השבמחק