יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

משחוק בלמידה


”לא מתוך אונס ילמד הנער, אלא מתוך משחק" (אפלטון)

בשנים האחרונות אנו עדים כי שילוב משחקים בלמידה המסורתית ובלמידה המתוקשבת תורמים מאוד לתהליכי למידה, לבניית משחקים המסייעים להבנת החומר הנלמד, זכירת הנושאים הנלמדים ,עידוד חשיבה יצירתית, גיוון בדרכי הוראה, חשיבה רפלקטיבית ,למידת עמיתים ,למידה שיתופית והנאה.

 מהו משחוק?
תהליך שבאמצעותו ניתן לעודד אנשים לבצע פעולות שבד"כ הם היו מחשיבים כמשעממות וחדגוניות, באופן שיראה להם מהנה.שילוב של מנגנון משחק בפעילויות שאינן נתפסות כמשחק, כדי להשפיע על התנהגות.

מדוע משתמשים במשחוק? כדי לפתור בעיות בדרכים יצירתיות יותר ולעודד השתתפות ומעורבות של קהלי יעד.

חשיבות המשחוק

עיסוק-משחוק יכול להביא לפופולריות גבוהה, למשך פעילות ארוך ולמשתמשים ייחודיים.

השפעה-משחוק גורם להשפעה גדולה על המשתתפים. אפשר לנצל את זה לטובה, כמו לעודד תלמידים להשלים שיעורי בית.
נאמנות-מישחוק טוב גורם לנאמנות גבוהה. אנשים שמאוד נהנו, ישמחו לשחק שוב ושוב.

הנאה-כיף הוא הדרך הקלה והפשוטה ביותר לשנות התנהגויות של אנשים לטובה. במקרה הזה הנאה = הנעה.
אסטרטגיות-החלה של משחוק על סביבה שאינה משחקית נעשית באמצעות אסטרטגיות
מגוונות.

שיתוף -דינמיקה במשחק שבה קבוצה מתאספת כדי לעבוד יחד לפתור חידה, בעיה או אתגר.

גילוי-שחקנים אוהבים לגלות דברים חדשים, להיות מופתעים. גילוי מעודד שחקנים לגלות אפשרויות חדשות ומגביר את זמן המשחק.

המשחוק בלמידה מאפיין גם את הגישה הקונסטרוקטוביסטית ההופכת את התלמיד לפעיל בתהליכי למידה ,חושב,בונה ויוצר ,מתעניין .



מעניין לקרוא כתבה מעיתון "הארץ"- להכניס מחברות להוציא לגו  המתארת מצב בו בעוד רוב הילדים נאלצים לחכות עד לסוף יום הלימודים כדי להתנפל על קופסת הלגו ולבנות מהחלקים סיפורים וחלומות, עבור כמה מאות תלמידים יהפוך בקרוב משחק ההרכבה לחלק בלתי נפרד ממערכת השעות. באוגוסט ייפתחו בבילונד שבדנמרק שעריו של “בית ספר לגו” הראשון בעולם.
המוסד הלימודי החדש הוא פרי דמיונו של יצרן הצעצועים, המיליארדר קיילד קירק קריסטיאנסן, ששם לו למטרה להפוך את העיירה, השוכנת ביוטלנד, לבירת הילדים.
בית הספר הבינלאומי של בילונד ישלב בין לימודים לתעודת בגרות בינלאומית, שיטת הלימוד הדנית ולימודי יצירתיות ומשחק באמצעות לגו. הרעיון הוא שהלימוד יתמקד בחיפוש ותהייה, מתוך תפיסה שהמוטיבציה של ילדים גדלה כשהם מציבים בעצמם את השאלות.  כפי שהתבטא אחד ההורים השוקל לשלוח את ילדו לבית הספר, “בבריטניה מלמדים איך לעבור בחינות; בסקנדינביה מלמדים לחשוב”.
המצדדים בבית הספר מקווים ששילוב גישה חופשית וקלילה לתוכנית הלימוד, יחד עם מסקנות המחקר של לגו בתחום התפתחות הילד ועם לימודים לקבלת תעודת בגרות בינלאומית - יקנו לתלמידים כלים לחשוב ולעשות גם יחד בקריירות העתידיות שבהן יבחרו.


הויזינגה (1984), ורפ (1989) טוענים כי המטרה המרכזית בשילוב המשחק בלמידה היא ההנאה הגלומה בפעילות. הנאה מן הלמידה מסייעת בידי הפרט לסגל גישה מהנה לחיים בכלל, ותורמת בכך לשיפור איכות חייו.








בסרטון מובאים המאפיינים והיתרונות של משחקים בלמידה המשביחים , מעודדים מניעים ומעמיקים את הלמידה ; שיתופיות, חוויות, מתן הזדמנויות, גילוי-מיסתוריות, עיסוק -פופולריות, הצלחה ועוד....

ברשת ניתן למצוא מגוון עשיר של מחוללי משחקים ידידותיים למורה ולתלמיד.
לדוגמא: משחקי סולמות וחבלים,שאלונים משחק,גלה את התמונה ,סדר ת'ניירת ועוד.
בבלוג שלי נמצא קישור לתיקיית livebinder עם מגוון יישומים וסביבות לשימוש המורים /התלמידים. בתיקייה מופיעים מגוון מחוללי משחקים .

במשחוק בלמידה תלמידים נדרשים להפיק תוצר המשלב גם חשיבה מסדר גבוה ולמצוא עיקר וטפל ,ברוב המשחקים הלימודיים.

בשנה זו הובלתי את תלמידי כיתות ד' בפעילויות מתוקשבות בנושא מנהיגות.
בשיעור מסכם למשימה שהגישו בנינו משחק –גלה את התמונה על מנהיגותו של דוד בן גוריון.
בתהליך בניית המשחק נדרשו התלמידים לבנות שאלות מסוגים שונים תוך שיתוף שאר חברי הכיתה.משחק זה עורר מוטיבציה, הנעה לימודים, שיתוף חלק נכבד מתלמידי הכיתה והעשרת הידע.





           



מידע נוסף להעשרה:

הרצאתו של ג'יין מקוניגל – יתרונות המשחקים.

gamifyingeducationסרטון-






מקורות:

הויזינגה. י, 1984. האדם המשחק, על מקור התרבות במשחק. מוסד ביאליק.

- מצגת- מישחוק בלמידה -ד"ר ליזי כהן.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה