יום ראשון, 17 במרץ 2013

בלוג למידה -משפר ומקדם ?



בתפקידיי כרכזת חינוך לשוני ומדריכת אשכול תקשוב ויישום החינוך הלשוני בשילוב התקשוב אני נחשפת יותר ויותר לשימושי הכתיבה, עידוד וקידום הכתיבה בסביבה המתוקשבת.
הבלוג כיומן רשת בתרבות האינטרנט, חושף בפניי את הצורך המתקדם בקידום הכתיבה: כתיבת חוויות, חדשות ומאמרים לקריאה של הגולשים ותגובת קוראים.

ככותבת הרשומה הראשונה בנושא הבלוג -משפר ומקדם ? קראתי מידע מקיף, השקעתי מחשבה רבה הן בתוכן הרשומה והן בתהליכי הכתיבה . כתבתי שוב ושוב והייתי עדה להשבחת הכתיבה האישית כבר מהרשומה הראשונה ועד הרשומה המפורסמת.
אני עדה לקידום הכתיבה בקרב תלמידים בעבודתי כמורה לחינוך לשוני וכעת נחשפת לתהליך זה באופן אישי.
לאחר כתיבת הרשומה הזו קידמתי כתיבתי ותחומי עניין נוספים מופיעים בבלוג וימשיכו להתפרסם בו .


מקריאת בלוגים ברשת אני עדה לבלוגים של אנשי עסקים,פוליטיקאים,יוצרים ,אנשי אקדמיה ,סופרים כך שתופעת כתיבת בלוג מתחזקת ומבטאת "קול אישי" משמעותי.

הדיאלוג החינוכי אף הוא מקבל ביטוי משמעותי בכתיבה בבלוגים. מאפיין שחשוב,כדאי לבחון אותו בקרב תלמידינו.

במאמרו של גו'רס סימנס (2007) בא לידי ביטוי הדיאלוג החינוכי. מדובר במציאות שבה המורה או המרצה שולט בכל התהליך וקובע את הכללים.הלומד מגיב על סמך פרמטרים שנקבעו ע"י המורה כך שלתלמיד אין אפשרות לחופש ביטוי וסקרנות.אי לכך, בלוגים יכולים לחולל שינוי בדינאמיקה של הדיאלוג החינוכי,בפוטנציאל ובהעמקה של הדיאלוג החינוכי.קולו של התלמיד ,ביטוי אישי שלו והעצמת תלמידים ברמות שונות באים לידי ביטוי בעוצמה חזקה יותר ובשתי אינטראקציות בכתיבת בלוג:


אינטראקציה ישירה: גם כותב הבלוג וגם הקוראים יכולים להגיב ולהעיר באופן חופשי.

אינטראקציה מקבילה: כותב הבלוג יכול ליצור אינטראקציה עם כותבי בלוגים אחרים ע"י התייחסות ביומן שלו,הבלוג שלו. בצורה זו נוצר דו-שיח מקביל בין כמה כותבים.


תלמידים יֵדְעוּ לכבד,להתייחס לדעות ולעמדות אחרים ?! כלומר, הערכים הנלמדים בכיתות הלימוד יבואו לידי ביטוי גם בלמידה ברשת,בכתיבת בלוג תוך דגש על שיח מעמיק ,תיעוד תגובות והעשרת הידע והלמידה השיתופית בבלוג כמעצימה ,מסקרנת ומרחיבה התעניינות בנושאים נלמדים.

על סמך ויגוצקי (1978) אנו יודעים שגם בסביבה ממוחשבת מתפתחת אישיותו של הילד מתפתחת קודם כל מתוך האינטראקציה הבינאישית. רק לאחר שהפעילות החברתית הטמיעה ידע או מיומנות מסויימים הם יכולים להיות מוטמעים גם ברמת האינדיבידואל. הבלוגים מאפשרים גם אינטראקציה בינאישית וגם פיתוח  מיומנות של כתיבה אישית . (פורטל  מס"ע)


הן בסרטון המוצג ניתן לצפות בכל יתרונות הבלוג הלימודי: שיתוף בקבצים,מדיות שונות,כתיבות,תגובות ועוד...
אכן, נראה כי התלמידים יגלו עניין רב יותר בכתיבת בלוגים,יקדמו את הדיאלוג החינוכי המכבד ואופן כתיבתם לפי הז'אנרים הנלמדים ובהתאם לדרישות וסטנדרטים החינוך הלשוני ? נושא מעניין שחשוב לחקור אותו.

מקריאת סקירה נאותה עולות בי המחשבות לחקור את הבלוג כאמצעי לקידום תהליכי כתיבה בקרב סטודנטים,תלמידים בביה"ס יסודי תוך מעקב אחר תהליכי הכתיבה ומתן כלים מסייעים,פיגומים לקידום כתיבה. אתגר מעניין ?!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה