יום ראשון, 18 באוגוסט 2013

למידה שיתופית בסביבה הפיזית ובמרחב הוירטואלי


בשנים האחרונות בסביבת הרשת מתנהלים בסביבות שיתופיות.
סביבות רבות ברשת מקדמות את הלמידה והתקשורת השיתופית בקרב תלמידים ומבוגרים.

השיתופיות מתבטאת ביצירה ושיתוף של שיעורים ,שימוש בבלוגים ,wiki ,google   docs המאפשרות למידה מקוונת לתלמידים ומשביחה את השיתופיות. שימוש בסימניות ותוויות לצורכי שיתוף לומדים,שימוש ברשתות חברתיות לקידום ושיתוף מקצועי,יצירת סקרים בזמן אמת בניהול שיעור בעזרת כלים ברשת,יצירת חידונים,מבחנים ברשת וכן ההערכה מתמשכת מעצבת המתאפשרת באמצעות הכלים הטכנולוגים.

במרחב הפיזי הלמידה השיתופית מקדמת את מגוון סוגי הלומדים בכיתה ומייעלת את העשייה , ההרגשה האישית , התרומה לקבוצה ,החשיבה המשותפת וכמובן מייעלת ומעשירה את הידע.

לרשותנו המורים והתלמידים מגוון רחב של מחוללי משחקים, סביבות שיתוף בכתיבה וכלי web2  לשיתוף תהליכי למידה ותוצרים מגוונים.
בלמידה השיתופית דרכי ההוראה משתנות ,מגוונות ,פעילות ומפעילות תלמידים בלמידה.

בבלוג שלי מופיע קישור לתיקיית livebinder  המשתפת צופים באתר,חברים במבחר כלי web2 מאורגנים בקטגוריות בהוראה ובלמידה השיתופית.יצירת קשרים,צוות,
עצם בניית תיקייה זו מהווה עבורי רצון לשתף ולחלוק עם חברים ,צופים ושותפי הוראה במבחר הכלים.

על פי מייקל פולן: "תרבות שיתופית ולמידה משותפת הן הכרח מפני שללא מיומנויות של עבודה שיתופית ויצירת קשרים מתאימים בין אנשי הצוות החינוכי לא ניתן ללמוד ולהמשיך ללמוד את כל מה שנחוץ לדעת כדי לשפר את הטעון שיפור".
בשגרת ההדרכה בתקשוב מצאתי לנכון לקרוא מאמרים רלוונטיים בנושא :הלמידה השיתופית ולארגן את המידע.


במגמת התואר השני הלמידה השיתופית נראית בעשייה , במרחב הפיזי ובמרחב הוירטואלי. חברי המגמה משתפים בכלים טכנולוגים המסייעים ללמידה השיתופית, מדווחים על אירועים חשובים במסלול הלימודים, נענים לבקשות,  שאלות ופניות חברים  בנושאים לימודיים בעיקר, כותבים משוב לשיתופי חברים בסביבת הפייסבוק הסגורה של חברי המגמה וכל זאת במטרה לארגן מידע, לשתף, ללמוד אחד מהשני לסייע לחברים וכמובן לגרום לכך שצבירת הידע מלמידה זו תסייע  להעשרה.
במסגרת לימודי תואר שני ובמסגרת העבודה עם תלמידים בכיתה אני עדה בצורך המתפתח של טכנולוגיות המידע הנמצאות כמעט בכל תחום נלמד ובתחומי אורח החיים שלנו, ולאור צרכים אלו כחלק נכבד באורח החיים ניתן לראות את תרומת הלמידה השיתופית בכיתה,מחוצה  לה, בקהילה וגם בין תרבויות ואוכלוסיות מגוונות.
מעבר למחשבות, רעיונות, תהליכי למידה, הקשבה פעילה, תלות לומדים,דינמיקה חברתית ניתן לראות את תהליכי החשיבה המועילים ללמידה בלמידה השיתופית גם במשימות הניתנות לי כסטודנטית בלימודי התואר השני. תוצרי למידה איכותיים יותר, החשיבה במהלך ביצוע המשימות תורמת, משותפת , יעילה ולמידה זו אכן חוויתית מאוד.
חשוב לציין כי המשובים בין חברי קבוצת הלומדים במגמת התקשוב מקדמים כל נושא, תוצר ופירסום גם בבלוג. משובים אלו גורמים הנאה והנעה.


להתאחד זו התחלה; להישאר מאוחדים זו התקדמות; לעבוד יחד זו הצלחה."(הנרי פורד)
  


מידע מעשיר בנושא:





מקורות:
(Fullan, M. (2001).The new meaning of educational leader's guide to school improvement. Norwood, MA: Christopher-Gordon.

-  -          למידה שיתופית – מצגת משיעורה של " ד"ר אתי כוכבי- דברים שמורה מתוקשב צריך לדעת.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה