יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

למידה משמעותית בסביבה מתוקשבת


"בכל דור ודור צריך ללמוד את דרכי השימוש בכלים המשפיעים על הדור "-הרב קוק

בעידן בו השינויים הם כה מהירים עלינו לחנך וללמד את התלמידים לאחריות ועצמאות כדי שיוכלו להתמודד עם השינויים במאה ה-21 ולהתמקד בלמידה משמעותית המאפשרת ללומד ליזום,להיות פעיל ושותף בתהליכי למידה-להציע רעיונות,הצעות ,לפתח מיומנויות ולגלות יצירתיות בלמידה ובכך נייעל את האחריות המוטלת על התלמיד ונחנך וגמישות לעצמאות לימודית, חברתית.

למידה משמעותית היא תהליך שבו אינפורמציה חדשה ללומד, נקשרת ל”ראש” שלו ומעובדת על ידי תבניות החשיבה והידע הקודם שלו. התוצר המופק הוא פרשנות אישית של האינפורמציה (היכולה להתאים לפרשנות המקובלת  או לא להתאים לה. (יחיאלי ת.2004 ).

מעניינת אותי מאוד הגישה הקונסטרוקטיביסטית המציגה למידה משמעותית לתלמידים גם בסביבה המתוקשבת וכמו שאמר הרב קוק צריך ללמד את דרכי השימוש המשפיעים על הדור.

כיצד זה קורה ?

כדי להבין את התהליכים הקוגניטיביים בלמידה עלינו להבין את הקשרים הנוצרים במוח.
בסרטון  הבא נצפה במוח הבנוי כרשת אינטרנט .

ומה בין מוח מבוגר למוח ילד ?

נושא זה מוצג בסרטון על מנת  להמחיש לנו המורים, ההורים שאפשרות הלמידה של הילד טובה יותר,פי עשר בהשוואה לרשת האינטרנט והלמידה היא בנייה של קשרים במוח ולא רק קליטת מידע.

מתי תהיה למידה משמעותית יותר ?

ככל שהקשרים יהיו ברורים וחזקים יותר ותהיה אינטראקציה עם העולם ועם המבוגרים המסייעים לו הלמידה תהיה משמעותית יותר כך שהלומד צריך להפעיל את חושיו בלמידה,להשתמש ולבנות ייצוגי ידע המאפיינים את הלמידה שלו .





מתוך עניין רב בגישה הקונסטרוקטוביסטית והלמידה המשמעותית, בחרתי לבחון את עמדות תלמידים בלמידה משמעותית בסביבה חדשנית טכנולוגית כפרויקט גמר לימודי התואר השני.
גישה ותיאוריית למידה זו מחדדות את דרכי הלמידה המקובלות בבית הספר, מעודדות למידה פעילה, למידת עומק במקום רוחב, למידה הוליסטית ולמידה שיתופית, מסייעות לחוויות חיוביות חוויות בלמידה ,מציגות דוגמאות, מעלות סוגיות,שאילת שאלות, כתיבת הסברים ,הגדרות ושיקולי דעת.
מעניין לעקוב אחר לומדים בלמידה מסוג זה, ללמוד על עמדותיהם ולבנות יחידות לימוד בהתאם לעמדותיהם כדי לקדם למידה משמעותית ומותאמת.
בעולם טכנולוגי, במאה ה-21  עלינו ללמוד כל הזמן, להתעדכן וללמד את תלמידינו את ייצוגי הידע המתקדמים, את הטכנולוגיה ודרישות העתיד בצורה נבונה, מושכלת ומותאמת.
תלמידינו הם חוד החנית של העתיד ועלינו להכשירם לכך.










 מקורות :

-סלומון ג. (2000). טכנולוגיה וחינוך בעידן המודרני. ישראל:אוניברסיטת חיפה/ זמורה ביתן.
אוחזר ב-22/11/13

-יחיאלי ת',למידה משמעותית בעידן המחשב,מצגת.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה