יום ראשון, 15 בדצמבר 2013

מודל חמש הנטיות של היצירתיות


ברשומה זו אעמיק ואשתף במשימות שניתנות לתלמידים המייצגות את מודל חמש הנטיות של היצירתיות.
mark gleesson   מתאר במאמרו :
 and assessing it creativity-the challenge of defining ,developing
את נייר העבודה של ה-oecd  לגבי יצירתיות וכיצד אנו יכולים להגדיר, לפתח בחינוך ולהעריך את "המיומנות "הזו- יצירתיות.
המאמר מתאר אב-טיפוס של כלי הערכה שפותח.
כלי ההערכה מיועד לפרק את היצירתיות לחמש נטיות עיקריות ולאחר מכן לחלק נטיות אלה לשלושה תתי-הרגלים.
מודל חמש הנטיות היצירתיות
המחברים החליטו להתמקד בחמש נטיות. המודל חקר את חמש נטיות הלבה של המוח היצירתי:
1.חקרני – אנשים יצירתיים טובים בחשיפת שאלות מעניינות, תהייה ושאילת שאלות האדם שואל שאלות מציב שאלות קונקרטיות לגבי דברים ובכך מפתח רעיונות חדשים תוך חקירת הנושא ,חיפוש מידע ומציאת מידע.
תלמידים ישאלו שאלות מסוגים שונים:
שאלה פתוחה- שאלה שאין לה תשובה חד משמעית.
שאלה מערערת- שאלה המטילה  ספר ב"מובן מאליו",חושפת קונפליקטים.
שאלה עשירה- שאלה המחייבת התמודדות עם תכנים עשירים ,החיוניים להבנת האדם והעולם , מצריכה מחקר שקדני וממושך.
שאלה מחוברת- שאלה רלוונטית לחיי הלומדים ולחיי החברה שבה הם חיים.
שאלה טעונה-שאלה בעלת מימד אתי.בעלת מטען אמוציונאלי שיש בכוחו להניע למידת חקר.
שאלה מעשית – שאלה שניתן לעבד לשאלת חקר ויש עליה מידע נגיש לתלמידים.



-          הצבת אתגר לגבי ההנחות – דרגת הספקנות המתאימה היא תכונה חשובה של האדם היצירתי, שמשמעותה לא להתייחס לדברים כאל עובדה ללא בחינה ביקורתית.
מודל שאלות פוריות מעלה את הצבת האתגר לגבי ההנחות כך שתלמידים יבחנו באופן ביקורתי אתגרים.

2. שקדן
- דבקות בקושי – התמדה בצורה של עקשנות היא הרגל חשוב של המוח המאפשר לאדם לחקור רעיונות מוכרים ולהעלות רעיונות חדשים. ההעזה להיות שונה  וסבלנות לאי-וודאות.
בפרויקט " מעבר לדלת" שהצגתי ברשומות קודמות מודל חמש הנטיות בולט בתהליך כולו משאילת השאלות עד שלב הרפלקציה וההיצג.
.
3. בעל דמיון עם היכולת לשחק עם האפשרויות – לפתח רעיון ,לנסות אותו ולשפר אותו. ליצור קשרים – תהליך זה של סנתוז יוצר תערובת של דברים נפרדים.שימוש באינטואיציה ליצירת קשרים חדשים, מחשבות ורעיונות.
4. שיתופי – גישות עכשוויות רבות ליצירתיות מדגישות את טבעו השיתופי והחברתי של התהליך היצירתי תוך מתן משוב וקבלת משוב.

5. ממושמע - יש צורך בידע ובמיומנות כדי לעצב מוצר יצירתי ולפתח מומחיות.
 פיתוח טכניקות כדי להשתפר ולהקדיש זמן למאמץ היצירתי.
 עשיית רפלקציה באופן ביקורתי הדורשת מיומנות של קבלת החלטות.
תהליך עיצוב המוצר, התכנון, בניית מודל,דגם , מהווים כיום נדבך חשוב בלמידה משמעותית תוך שילוב ידע, 
.מיומנויות וקבלת החלטות



מעניין להכיר את כלי ההערכה שפותחו כדי להגדיר,לפתח ולהעריך את מיומנות היצירתיות. כלי זה מאפשר לנו המורים, המדריכים להנחות את תלמידינו בחמש נטיות היצירתיות כולל פירוט כל נטייה על כל מרכיביה, להפעיל שיקול דעת בתכנון שיעור, פעילויות לתלמידים בשילוב הנטיות כך שניישם את היצירתיות בשיעורים לחוויה, גיוון ועשיה משמעותית בהוראה ובלמידה.





מקורות:

 יצירתיות- האתגר בהגדרתה, פיתוחה והערכתה –אתר מס"ע
אוחזר ב-23/11/13

-          להמציא שאלות פוריות / יורם הרפז
אוחזר בתאריך 15/12/13






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה